Scanway/Tyrkiet Eksperten anmeldelser

Scanway/Tyrkiet Eksperten anmeldelser

Det er ikke muligt at anmelde Scanway/Tyrkiet Eksperten. Har du spørgsmål til dette, er du velkommen til at kontakte os via vores kontaktformular.

Jeg syntes det pisse ærgeligt"

Pisse ærgeligt i er gået konkurs.

Fremragende - Kultur og Wellness 19. - 26. september 2013

Ismail Küçükyıldız var guide på turen, og bedre guide kan jeg ikke forestille mig. Flydende flersproglig og særdeles velorienteret.
Hvordan Ismail fik os installeret på et luxushotel som Kamelia World aner jeg ikke, og dertil kom, at han på de interessante ture fortalte om Tyrkiet på en så engageret måde, at vi alle blev klogere og fik et bredere og nuanceret indtryk at dette fantastiske land.
Undervejs mødte vi venlige og imødekommende mennesker, og vi følte os godt behandlede alle vegne.
De indlagte besøg på produktionsvirksomheder var interessante, men sælgerne var et nummer for anmassende.
Jeg ville ønske, at jeg også kunne komme med Ismail på turen til Kappadokien.
Jeg giver kun 4 stjerner, for jeg er usikker på, om den enestående succes skyldes Ismail personligt eller Tyrkietrejser generelt.
Stine S. Preston / Jette Davidsen

Flodtur

Har haft en dejlig flod tur,vi havde en meget sød.venlig og vide guide ved navn Bilge Baglama,som gjorde turen en en fantastisk oplevelse.Vi har aldrig været ude for sådan en god guide.Vi var derimod på landsby turen som ikke levede op til det lovede.vi skulle have set en skole men det kunne man ikke,man skulle op og se et vandfald men guiden oplyste at der var 3 km derop og 3 km ned,så nogle meldte fra men det viste sig at det var 3 km ialt både op og ned,så det blev man meget skuffet over.Det er ikke ok at en guide ikke har de rigtige oplysninger.

Aflysning af rejse 2 måneder før afrejse - efter at depositum er betalt ...

Nu er jeg lige blevet ringet op af Tyrkieteksperten - de aflyser en købt rejse fra København til Gran Canaria den 2 december - med begrundelsen --> *For få købte rejser*

2 MÅNEDER FØR ...!!!

De tilbød , at vi kunne rejse fra Billund den 6 december - eller ventede med at rejse til den 23 december fra København ...!
Øhh , vi er nogen der arbejder og har PLANLAGT ferie - ligesom vi har familie der gerne vil være sammen med os i julen ...!
Vi har lejet - og betalt , bil fra lufthavnen i Las Palmas --> *Jeres eget problem*

Tilbagebetaling af depositum for rejsen --> *Der går 14 dage før I modtager pengene*

Jeg har ikke tidligere rejst med Tyrkieteksperten , men har hørt om andres dårlige erfaringer - ligesom der også har været gode oplevelser ...
Denne situation gør , at jeg ALDRIG mere vil bestille en rejse - som man glæder sig til , med Tyrkieteksperten ...!

Man skal jo nervøst vente på , at der er nok tilslutning til en afrejse - helt op til 3 uger før ...!!

Skønne Bodrum med Tyrkiet Eksperten.

Har lige været en uge i Bodrum, på hotel Club Vera TMT. Et ældre hotel, med en fantastisk god service, og dejlig varieret mad .En god service fra guiden Bente. Kan klart anbefale Scanway/Tyrkiet Eksperten, og en ferie i Bodrum Tyrkiet med ophold på Hotel Vera TMT.

Vi undrer os ....

Vi er netop kommet hjem fra ferie i Turgureis i Tyrkiet. Vi undrer os virkelig over hvordan Tyrkiet eksperten kan skrive i salgsannoncen: Charmerende, hyggeligt og familievenlig hotel? Stakkels børnefamilier siger vi bare!! Musikken der blev spillet var så høj, og desuden var det tecnomusik der blev spillet. Vi kunne simpelthen ikke opholde os ved poolen om eftermiddagen. Trods henvendelse til Guiden Bente, skete der ingen forbedringer. Da vi ankom til hotellet var der hverken bord eller stole på terrassen, men gamle snavsede vinglas. Sengene var af så dårlig standart, at det ikke kan beskrives. Rengøringen var absolut et minimum, men pyt med det. Vi havde nu mere ondt af de to stakkels rengøringsdamer, der måtte bevæge sig rundt med en gammel indkøbsvogn. Hotellets gæster var næsten udelukkende russere og englændere, der åbenbart ikke formåede at tænke over,at der var andre gæster på hotellet da de kom meget larmende hjem om natten. Vi opholdt derfor så lidt som muligt på hotellet. Vi har rejst med Tyrkieteksperten fem gange tidligere, men denne gang må vi nok sande var den sidste.

Supergod ferie i Gullik.

Er lige kommet hjem fra en dejlig ferie. Boede på Scanway Bayview 2. Stort værelse med balkon og udsigt ud over havnen,byen og vandet, fantastisk. En afslappet atmosfære og god mad hele ugen. Guider som gjorde hvad de kunne for at give os et godt ophold. Den ene var endda med os en hel dag på bådtur. Godt at opleve vi ikke kun er pengemaskiner, men at de også har lyst til at være sammen med os.
Jeg rejste alene og var selvfølgelig lidt spændt på hvordan det ville gå. En stor tak til alle jeg mødte. Det blev til mange i løbet af ugen. I var åbne og villige til at lukke mig ind i jeres verden. Så jeg har kun gode minder og oplevelser med hjem.
P.s. Vi ses måske næste år i uge 38.

Dejlig sensommer ferie på Scanway Bayview i Gulluk

Jeg var afsted alene med mine to børn. Mine forventninger var i bund pga alle de dårlige anmeldelser på siden. Det gjorde at jeg blev meget positiv overrasket. Jeg havde betalt 3200,- pr person med fuld pension, og i princippet behøvede jeg ikke at hive en krone op af lommen. Jeg havde betalt ekstra for udsigt, og ønskede family room uden at vide hvad det var. Vi fik en fin to værelses med den smukkeste udsigt . Rengøringen var som også beskrevet meget let hver dag og grundig hver tredie og det overholdte de, det var fint for os, ;0) poolen var jeg lidt usikker på blev tjekket men det gik;0) vandet stoppede et par gange men vi grinede bare af det. Vi prøvede hammam med massage på hotellet, rigtig sjov oplevelse. Maden var god, der var et stort udvalg og man fandt altid noget man kunne lide. Atmosfæren var god, vi snakkede med flere og ungerne fandt legekammerater. Personalet var søde og knoklede hver dag for os. Oprydningen i rest. og ved poolen som andre også har nævnt kunne være bedre. Et tip der helt sikkert kunne hjælpe var, Hvis de stillede skraldespande op rundt omkring, så ville gæsterne også kunne være med til at rydde deres eget op, hvilket vi er vant til hjemmefra. Men man var nødt til at stille tingene og så gik der lang tid før, der blev ryddet op og kopper nåede at vælte under solstolene og andre steder. Guiderne var søde og var gode til at informere om gode ideer, tips, ture mv. Der fik vi en ide om hvad vi havde lyst til at opleve. Vi har på en jeeptur med en lokal tyrker, det var en fantastisk sjov og oplevelsesrig dag. Envidere tog vi ud og svømmede med delfiner, vi tog den lokale bus fra hotellet som stoppede uden for. Jeg fik presset prisen ned, så det blev billigere end hvis vi havde taget afsted med et hold. Alt i alt kom vi hjem rigtig glade og har virkelig følt det var en afslappet og på samme tid en oplevelsesrig ferie.

God rejse

Var afsted i Juli 2013 til Tyrkiet, Sayanora Hotel.
Var dernede med en veninde - jeg er 18 år, hun er 16.
Den ene aften ender hun med at skulle indlægges på et hospital. Det jeg savner ved Tyrkieteksperten, er at de ikke hjalp lidt mere, da vi havde en masse problemer med betaling efter hun blev udskrevet. Hun er trodst alt kun 16, vi bad om deres hjælp men det var der ikke meget af.
Selve hotellet var godt, det passede til beskrivelsen.
Flyturen gik fint derned, men på turen hjem blev vi meget forsinket, da der var problemer med flyet, hvilket de også fortalt os - der var noget der ikke virkede, hvilket bestemt ikke var rart at vide ;-)
Alt i alt har vi været rimelig tilfredse med rejsen

Rejser aldrig med tyrkieteksperten igen!

Hotel: Natür Ferielejligheder
Der var skimmelsvamp på hotelværelset, toilettet sad løst og der var en konstant stank af kloark. Vi valgte så faktisk at beholde værelset fordi det lå på skyggesiden så vi ikke behøvede aircondition eftersom vi allerede var forkølede og holdt os så ellers væk fra værelset mest muligt. Det var pest eller kolera. På tyrkieteksperten.dk stod der at hotellet var nyrenoveret - det var ikke at se nogen steder på hotellet!!! Selve hotelpersonalet var meget lidt serviceorienteret og der var ikke styr på noget som helst. Eneste plus på hotellet var deres buffet som var rigtig god alle dage.
Vi kan bestemt ikke anbefale Dalyan udflugten dernede. Der er samlet set 9 timers kørsel i bus for meget få ting. "Besøg det lokale mudderbad" - der burde have stået "Få 45 min. på den overturistede badeanstalt" og restauranten hvor man får 30 min. til spisning på turen burde have heddet kæmpe-kantine. Alt i alt så rejser vi gerne til Tyrkiet igen men aldrig med tyrkieteksperten.dk

Tak for endnu en dejlig ferie på Scanway Bayview i Gulluk

Det er nu 3. gang vi besøger Scanway Bayview i Gulluk sammen med Tyrkiet Eksperten og som de andre gange har vi haft en pragtfuld ferie.
Vi var 5 voksne og havde brug for 3 værelser, ringede til Tyrkiet Eksperten, som anbefalede os en suite. Og hold da op, vi fik en pragtfuld suite med en kæmpe terrasse og fuld udsigt ud over havnen og bugten. 3 værelser, 2 badeværelser og en kæmpe stue - så flot :-)
Flyveturen med Onurair forløb perfekt - flyet afgik til tiden, både ud og hjem.
Vi oplevede et smilende og motiveret personale, som gjorde deres yderste for at give os en god ferie. Maden var som altid dejlig, varieret og spændende - også efter 2 uger.
Vi oplevede ingen tyverier, men fulgte også de anbefalinger som Tyrkiet Eksperten giver - nemlig at opbevare værdier i den safetyboks man kunne leje for 95 kr om ugen.
Rengøringen var ok, men kunne gøres bedre hvis gæsterne selv hjalp lidt til - tage glas med op fra poolen, lade være med at bruge gulvet som askebæger og affaldsspand, hjælpe børnene med at tage saftevand, så det ikke sprøjter over det hele, og overholde anvisningen om ikke at fylde vandflasker fra vandbeholderen o.s.v.
Som sagt - et dejligt ophold og TAK for det. Vores eneste kedelige oplevelse var de danskere, som vi oplevede havde frygteligt travlt med at brokke sig over alt muligt og helt glemte at nyde deres ferie.
Vi vender tilbage næste år :-)

Hotel Natur i Bitez, endnu en herlig ferie.

Jeg er lige kommet hjem fra min 9. ferie på hotel Natur. Det er et vidunderligt sted med en utrolig hyggelig atmosfære, venlige og hjælpsomme ansatte, smukke omgivelser og tæt ved strandpromenaden og havet. Mange af gæsterne er gengangere. Der er ikke den store luksus, men den varme og positive stemning overalt gør, at jeg bliver ved med at vende tilbage.

5timers forsinkelse. 0 erstatning

Jeg skulle til Tyrkiet med tyrkieteksperten den 2august, da vi ankom til lufthavnen i Aalborg fik vi at vide, at vores fly var forsinket til ca klokken 23. Vi ventede så på flyet og flyet lettede klokken 00.20. Vi ankom til vores hotel klokken 8.30 om morgenen, så den første dag var ikke meget værd.

Da vi kom hjem fra vores ferie tog vi kontakt til tyrkieteksperten angående erstatning for, at have mistet en dag af vores ferie, men de var desværre bare ligeglade og ville ikke give en øre i kompensation..

Sidste gang jeg rejser med dem. Servicen er helt i bund!

Skulle hedde Skod Eksperten i stedet for!!!!!!

Vi er netop hjemvendt fra en af jeres rejser til Tyrkiet. Güllük på hotel Bayview 1. Og det var ikke en oplevelse der var værd at skrive hjem om. Min far fyldte 60 onsdag den 28. august og derfor ville han give os alle sammen en tur til Tyrkiet (16 mennesker i alt). Men allerede på flyet gik det galt. Aldrig har jeg da set så sure k........ og så kunne de knap nok tale engelsk. Ungerne måtte næsten ikke gå på toilettet for dem osv osv...
Da vi så ankom tog guiden (Mikkel) godt nok i mod os og fik os i den bus vi skulle med, vores egen da vi var 16 og det var også dejligt...
På hotellet fik vi vores værelser og elevatorene gik i stykker og var mere eller mindre ude af drift hver dag. Vi skulle selv betale for aircon. og saftyboks hvis vi ville have det. Vi ville ikke have saftyboks da vi mente at personalet da ikke stjal, STOR fejltagelse for på min fars fødselsdag var vi på Kos og da vi kom hjem var min lillesøsters Iphone blevet stjålet. Vi meldte det i receptionen og de ringede til "over" guiden (Bente) hun sagde vi skulle snakke med vores guider næste dag.... Tja de var så ligeglade, der kom nemlig også en ældre dame der havde fået hendes vielsesring (32 år gammel var ringen) stjålet, tja vi kunne da prøve at tage på politistationen men de vil ikke gøre noget fik vi af vide, og så var der en aftale med en de skulle mødes med inden de tog derned, men han kom ikke til tiden og da de havde ventet i 20 min. kom han for at meddele at han lige skulle spise først, og igen sagde guider der ikke var noget at gøre, så min søster og den ældre dame besluttede at lade være med at tage afsted så... MEN så blev der stjålet penge fra yderlige 2 familier og endnu en ring blev stjålet. Den ældre dame boede på Bayview 2.... Guider sagde at de ikke kunne gøre noget når vi ikke havde meldt det til "overguiden" MEN det havde VI!!!!
Min far var endog så heldig at ham og hans kone fik værelse i kælderen hvor de hele natten kunne hører pumperne til poolen, han var sur over det, ikke noget at sige til når man ikke kan få sin nattesøvn. Da han sagde til Mikkel sagde han bare nå det vil jeg lige undersøge, det har jeg aldrig hørt før!!! hmm... kan vist ikke passe... og så sagde han at far bare kunne ringe til et døgn telefon nr. men den blev aldrig taget når han ringede sent for at sige at han ikke kunne sove, eller også kom han igennem og de blev afbrudt og han fik at vide at han skulle snakke pænt, hvilket jeg godt at forstå at han ikke kunne, med den store ligegyldighed han mødte uanset hvad det var om!!!!
Han fik heller ikke engang en blomst, et flag eller noget på hans fødselsdag. Har lige set at den og den har fået både levende lys i desserten, blomster af guider og frugtskål af hotellet på deres bryllupsdag osv... MEN de rejste jo også med Star Tour så nok derfor!!

Hygiejne mæssigt vil jeg lige sige at jeg aldrig har set noget mere ulækkert og urent!! Da vi ankom til lufthavnen søndag morgen (1. sep. på hjemrejsen) var den mere ren end hotellet, selv toiletterne!!! Skræmmende synes jeg!!!

Vi fik redt seng, og nye håndklæder og så gjorde de heller ikke mere!!! Der var meget støv på fjernesynet som jeg tegnede i (har billede af det) det gjorde jeg den første dag og du kunne stadig se det den sidste dag. Sengelamperne var nærmest lodne af støv. Solcreme som ved uheld blev sprayet på gulvet lå der også alle dage. Skimmelsvamp i brugseren (også billeder af) plus der var helt gult ved afløbet!!! Der var blevet spildt kakao på trappeopgangen og det var så sprøjtet op af væggen, der var der også i 5 dage inden det blev fjernet. Det mad vores børn kom til at tabe når vi spiste lå der også da vi tog hjem igen!!!!
Vandautomaten ved poolen var også ulækker, det lignede også skimmelsvamp (men var sikkert "bare" møg) (også billede af).
I restaurenten var der aldrig bestik og tallerkner nok. Vi stod i kø hver dag og ventede på service. Ungerne stod i kø hver morgen for at få en dyb tallerken så de kunne få morgenmad, så kom de med 4 og der stop 8 i kø.... Når det så var der, var det ikke altid rent, vi fik fat i tallerkner der under bunden var mayonaise og kopperne skulle man kigge godt efter for der var stadig kaffe i bunden. Desuden blev det jo ikke vasket op kun skyllet af. Glasene gik de også tit tør for... Men efter en gang skyllning kom de på bordet igen, så kunne man bare se alle andres mundaftryk der var på glaskanten. Nu vil jeg ikke håbe at jeg bliver mere syg pga. deres uhygiejniske måde at håndtere opvasken og rengøring på, da jeg ikke har noget immunforsvar...
Vi havde også meldt os på en landsbytur, men den blev aflyst (det var bare 7 uger siden de sidste havde være afsted og den står som den kører hver uge) og vi var 10 deltager, men de ville nok ikke have os med når vi sådan brokkede os!!!
Der er ikke nogen af os der vil rejse med jer igen!!! Og der var så mange andre dansker dernede som var lige så utilfredse.
Og så synes jeg det er for dårligt at nogen kunne tænde deres aircon, mens vi andre måtte betale for det... da vi sagde det til Mikkel sagde han bare, ja men de havde jo ikke en fjernbetjening, nej men jeg kunne godt leve med 22 grader og så spare de penge, men det fik vi ikke af vide, lige som vi heller ikke fik af vide at i døjer med tyverier på det hotel.... Det skulle de have oplyst op da vi ankom til hotellet!!!! Men det døjer de jo heller ikke med iflg. Mikkel det er nemlig bare løgn sagde han inden vi forlod hotellet!!! Nej det er sku ham der lyver... Synes de skal give alle jeres gæster de saftybokse gratis når de sådan døjer med tyveri, det er sku ikke mere end rimeligt!!! Og sig det som det er i stedet for at dysse det ned!!!

Natur Hotel, Bitez: Mit Paradis :)

Nu har jeg været på Natur Hotel 5 gange. Og tager derned igen... Og igen :)
Det bliver bedre og bedre for hver gang! I år var hotellet blevet renoveret! :)
Personalet er venlige/ hjælpsomme og de fleste kan engelsk :) Der er en god frisør på hotellet (100 kr for en klipning). En god og billig massør :) Der er en dejlig strandpromenade tæt ved hotellet. Med masser af butikker/ restauranter :)

Lækkert hotel og område

Vi boede på Diamond of Bodrum i Tyrkiet og rejste med Tyrkiet Eksperten.
Hotellet kan bestemt anbefales - Lækkert hotel område med dejlig pool og rigtig god og varierende mad de kunne byde på.
Rengøringen var helt i top. Det eneste negative var at musikken var lidt for høj om aftenen, især når man har værelse tæt på pool-området.
Byen "Bodrum" som ligger tæt på hotellet, byder på spændende butikker og har en hyggelig atmosfære.

Rejsen med Tyrkiet eksperten gik lige efter bogen.

Pragtfuld feriested i Gulluk m. el. uden børn.

Min mand og jeg (47 og 42 år), er lige kommet hjem fra en uges ferie på Scanway 1 i Gulluk, Tyrkiet. Vi havde købt den pakkeløsning m. all inckludie til ca 2600 kr pr. person og det var ihvertfald pengene værd :-)
Det var så en overdådig flot og velsmagende buffet ved alle måltider og mange forskellige indbydende retter, både morgen, middag og aften.. Og så må der heller ikke glemmes, at der ind imellen hovedmåltiderne, stort set var frugt og forskellige kager.. Så hvis man gik sulten i seng, var det ihvertfald ens egen skyld..
I Baren kunne du stort set få det du ville, bare du lige gav dig lidt tid og snakkede med bartenderen, dog skulle man tænke på, at der stod i annoncen, at det var udvalgte lokale drikkevarer... Vi manglede bestemt ikke noget til ganen og tørstige kan vi godt være :-)
Det var et hyggeligt vær. u. balkon (det havde vi jo selv valgt) og hygiejnen var i top, med rent linned og håndklæder, dejligt!
En dejlig stor pool m. rutchebane, hvor vi alle bare fik lov til at blive børn igen :-) og nej.. vi syndtes bestemt ikke, at der var beskidt tværtimod ok toiletterne ved poolen, kunne godt tåle 2 rengøringer mere om dagen, men det er altså også mange mennesker, det blev benyttet af..
Rigtig god underholdning både for børn og voksne og smilende personale, der var klar til at hjælpe en hele tiden.
Gode guider, der vidste noget om landet og dejlige ture man kunne melde sig til.
Alt i alt, har vi haft en pragtfuld dejlig oplevelse og vil næste gang have børn med!
Og så er vi kede af, at læse så meget negativt, fra nogle der har været der, for helt ærligt... Hvor i Danmark kan man få så meget lækkert mad, drikkevarer, varme, natur, pragtfulde mennesker og så stor en oplevelse inkl. fly, for 2600 kr. Tænk over det kære mennesker derude :-)
Tak for en dejlig ferie Scanway.
MVH. Bent og Jeanette. Karrebæksminde

Der er meget flot hotel.

Personelene meget meget venlig-
Mad i hotelen er meget meget god og fresk-
Personeler kan godt Hjelpsom og venlig.
Der er meget god stid til børnene_ unge og voksenene.

SKØN ferie i Güllük på Scanway Bayview :-)

Hjemme igen efter en SKØN ferie på Scanway Bayview i Güllük.

Hyggelig lille by, men med en dejlig atmosfære og skønt hotel med pragtfuld udsigt.
Venligt personale imødekommende personale. Lækkert mad !!!
Gode muligheder for oplevelser gennem Guide-servicen, eller mulighed for at tage bussen til Bodum, ( 45 min. kørsel ) som kørte ca. en gang i timen. Bussen holdt som ekstra service lige uden for hotellet :-)

Ville bare ønske at folk var lidt bedre til at tage hensyn til andre end sig selv.
Ikke reservere en solvogn fra morgenstund, også først benytte den flere timer senere. Den ene morgen havde personalet fjernet ALLE de håndklæder som bare var anbragt på solvognene uden de blev benyttet. Det burde de have gjort hver dag !!!
Eller folk som løfter deres børn over afspærringen til ruchebanen, når den engang imellem var lukket.

Men det var en SKØN ferie, og uden tvivl et sted vi kunne finde på at rejse hen en anden gang !!!!

Bayview, Güllük - hyggelig by, fantastisk mad, dejlig ferie!

Vi var en uge på Scanway Bayview i Güllük, og det var super dejligt!!!

Jeg vil give folk ret i at hvis det havde været et hotel i Danmark så var 4 stjerner i overkanten. MEN nu er vi altså ved middelhavet og i forhold til hvordan man tager på vedligeholdelse dernede, så var det virkelig helt fint! Det eneste negative jeg har at sige om hotellet var at de var for sløve til at få ryddet poolområdet (inkl. poolen) op om morgenen. Der stod bl.a. tomme glas fra aftenens "fest", og de kan smadre - hvilket ikke er så fedt ved en pool.

Værelset var rent, hyggeligt og pænt, men ja, også slidt - sådan er det. Personalet var rigtig søde og imødekommende, og buffeen var helt fantastisk. Der var nye retter hver dag og det var virkelig lækkert (og der var sindssygt meget kage...). Derudover går de rundt med termometer og checker og der er kildevand over alt, så man ikke kommer til at drikke det lokale og bliver mavesyg. Vi havde vores søn på 1½ år med, og der har intet været med maven. Plus at de lokale er så glade for børn, så han har haft det som blommen i et æg.

Byen er hyggelig og afslappet og meget lokal. Der er ikke meget turisme, og det gør den meget autentisk. Der er også en meget fin strand som de lokale bruger, og et par legepladser som er sjove for børn.

Guide-service og alt det praktiske kørte også som smurt. Det er lidt svært for et firma i norden at styre om et Hotel rydder poolen op fra dag til dag. Derfor synes jeg ikke at jeg har nogen forbehold over for Scanway/TE. De har leveret alt hvad de har lovet, og uden nogen problemer. Jeg var også i kontakt med en fra kundeservice som hjalp os med at låne barneseng på hotellet, hvilket foregik effektivt og professionelt.

Hvis du vil have "danske" forhold, så bliv i Danmark, men hvis du ellers har det fint med slidte ting, så er Güllük et rigtigt dejligt rejsemål - og jeg ville personligt ikke tænke to gange over at rejse med TE igen :-)

Scanway/Tyrkiet Eksperten kundeservice

Størst og billigst til Tyrkiet